Turismul românesc în 100 de ani

15.05.2019


Thomas Cook (1808-1892) este considerat "părintele turismului" din istoria turismului organizat deoarece, el a fost primul care a conceput un produs turistic. Așa se face că la 5 iulie 1841 a intermediat compania de trenuri Midland Counties Railway cu 540 de persoane; biletul de tren includea și mâncarea în timpul călătoriei de la stația Leicester Campbell Street până în Loughborough, 11 mile distanță. 

În 1871, Thomas Cook se asociază cu fiul său, John Mason și redenumește agenția de voiaj "Thomas Cook&son", vânzând servicii pentru călătorii interne și internaționale. Împreună cu soția sa, Thomas deținea și un hotel, iar în 1866 introduce noțiunea de "voucher". Până în 1888, compania Thomas Cook avea filiale în toată lumea, inclusiv în Australia sau Noua Zeelandă. Thomas Cook este astazi cea mai cunoscută agenție de turism din lume. Are peste 20 de milioane de turiști si 25000 de agenți de turism în 17 țari, având propriile publicații turistice, cât și compania aeriană Thomas Cook Airlines.

Elemente ale turismului colectiv în România sunt atestate documentar în trecut, când a aparut turismul balnear, acesta fiind menționat în localitățile Băile Felix, Băile Herculane, Băile Olănești și Vatra Dornei. În secolul al XIX-lea, se dezvoltă stațiunile baleneoclimaterice existând 23 de stațiuni de interes general, 78 de interes local și 38 de localități cu izvoare minerale.

Primele activități turistice organizate în România datează din a doua parte a secolului al XIX-lea. Au apărut o serie de asociații, organizații, societăți etc. care desfășurau activități turistice pe unele arii geografice, căutând să atragă turiști din toate păturile sociale și care sponsorizau de asemenea amenajarea unor obiective turistice. În perioada postbelică, prima oragizație de turism pe baze economic-sociale, a fost Turismul Popular (1948-1950), care apoi devine Federația de Turism Alpin.

În 1971, se înființează Ministerul Turismului și Sporturilor, sursă de conducere, îndrumare și coordonare organizatorică. Între anii 1976-1980, direcțiile prioritare de dezvoltare a turismului s-au orientat spre valorificarea stațiunilor montane, dezvoltarea stațiunilor balneoclimaterice și modernizarea stațiunilor de pe litoral. După 1990, s-a instalat o tendință descrescatoare în dezvoltarea turismului în Romania și reducerea dramatică a numărului turiștilor, datorită calității tot mai scăzute a serviciilor turistice și deteriorării sensibile a condițiilor de viață pentru majoritatea românilor. Acestea au detereminat petrecerea vacanțelor în străinatate de către cei cu posibilități financiare mai ridicate.

Top 15 cele mai atractive obiective turistice din Romania sunt: Galeria de Artă Tradițională din Sighișoara, Casa Poporului, Cetatea Alba Iulia, Castelul Peleș, Piața Mare din Sibiu, Mănăstirea Sucevița, Marea Neagră, Delta Dunării, Mănăstirea Voroneț, Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet, Piața Sfatului din Brașov, Cimitirul vesel de la Săpânța, Palatul Culturii din Iași, Salina Turda, Castelul Corvinilor din Hunedoara.

Datorită creșterii timplui liber ca efect al dezvotării sociale, culturale și economice, turismul a devenit unul dintre cele mai de amploare fenomene în momentul actual, având un efect major în relațiile economice naționale și internaționale.

(Ştefan Delia, Chiorean Claudiu - clasa a XII-a C - 2018/2019)

Borsec anii 50

Lacul Rosu anii 60

Cluj-Napoca anii 70

© 2019 Alina: blog de turism. Toate drepturile rezervate.
Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți